O cariera reusita depinde in mare masura de relatia pe care ti-o faci cu seful. Pentru a fi cu un pas inaintea deciziilor lui, facem o inventariere a lucrurilor care-i trec sefului prin minte si pe care ar trebui sa le stim.
Da, iti citim mail-urileMulte companii monitorizeaza traficul pe net al angajatilor, dar si cat de mult folosesc acestia telefonul si mail-ul. Piata de software de monitorizare a crescut cu peste 25% in fiecare an, din 2008 incoace, si se preconizeaza sa atinga suma de 1,23 de miliarde de dolari in 2013, conform companiei de cercetare a pietei IT, Gartner. Mai mult, una din trei companii mari din State are
personal specializat care sa citeasca sau sa analizeze email-urile angajatilor, dupa un studiu din 2010 al Proofpoint, companie de profil.
Stiu ca, de fapt, nu esti bolnavEste adevarat: seful stie de cele mai multe ori cand te prefaci bolnav, te lasi pe tanjeala, iti cauti altceva de lucru sau fugi de la birou. Ingrijorator e faptul ca un numar din ce in ce mai mare de companii angajeaza detectivi privati sa-i urmareasca pe cei care cer invoire medicala, conform unui articol din Bloomberg Businessweek. Poate ca e un semn al vremurilor grele, caci unul din patru angajatori este de parere ca, de la inceputul crizei, tot mai multi subordonati cer invoire. Si, de fapt, sefii nu sunt paranoici: o treime din cei vizati a admis ca au ramas acasa, desi nu sufereau propriu-zis.
Copilul e problema ta, nu a meaEste deja un loc comun faptul ca femeile castiga mai putin decat barbatii. Iar un copil le ataca si mai tare potentialul de dezvoltare profesionala: o femeie cu un copil poate sa fie trecuta cu vederea de sef cand vine vorba de o promovare, de teama ca aceasta nu se va putea dedica trup si suflet proiectului, fiind cu gandul la copil. Diferentele se adancesc in cazul femeilor care raman in concediul de crestere a copilului. Din datele unui studiu din 2010, elaborat de profesorii Claudia Goldin si Lawrence F. Katz de la Universitatea Harvard, o femeie cu doctorat, la intoarcerea la munca, are un salariu cu o treime mai mic decat al unui barbat cu aceeasi calificare, o avocata cu 29% iar un medic cu 16%.
Sunt cel mai bun prieten al tau Relatiile pozitive sunt benefice pentru toata lumea, caci duc la mai multa implicare din partea angajatilor. Compatibilitatea personala cu seful ajuta si ea la obtinerea unei promovari sau a unei mariri de salariu. Tuturor ne place sa lucram cu persoane pe care le placem si in care avem incredere.
Cealalta fata a monedei este insa ca nu se poate trece cu vederea faptul ca seful poate oricand sa te dea afara, pentru ca el este, in ultima instanta, cel care evalueaza performanta si de indata ce apar problemele si divergentele de opinii, se ajunge la ranirea sentimentelor. Relatia cu seful poate fi una de prietenie, dar o prietenie rece, lipsita de intimitati.
Sunt superficial Frumusetea fizica este un dar in sine, dar ii ajuta pe angajati nu numai sa dea bine la serviciu, dar si sa obtina unele avantaje. Cei care au mai putin sex-appeal sau au cateva kilograme in plus sunt "pedepsiti" de sef pentru asta. In ciuda faptului ca atractivitatea nu intra in fisa postului si nici nu imbunatateste performanta, multi sefi se ghideaza, poate inconstient, dupa conceptul ca ce e frumos e si bun. Prin urmare, frumosii castiga cu 3% pana la 8% mai mult, in medie, decat cei cu infatisare "banala".
Sunt buricul pamantului Ai muncit saptamani intregi ca un sclav la proiectul firmei, ca, la prezentarea finala, seful sa nu-ti mentioneze nici numele. Ai pierdut luni facand cercetare pentru o noua propunere, dar, cand se ajunge la seful sefului, contributia ta e data uitarii. Sefii care culeg roadele muncii tale sau dau vina pe tine pentru inundatiile din Australia dau nastere unor stari negative grave in randul angajatilor.
Ca sa fim sinceri, acest tip de comportament nu este chiar atat de blamabil. Uneori, nu este indicat sa lauzi fiecare angajat in parte, asta si pentru ca cei din biroul oval nu vor sa stie cine sunt membrii echipei sefului tau, ci vor sa auda rezultatele. Iar unii sefi cred ca angajatii sunt acolo pentru a da o mana de ajutor. Este, intr-un fel, contractul pe care-l semnam: relatia angajator-angajat cere ca ultimul sa fie pus in umbra. Iar in cazul sefilor cu echipe foarte mari, poate fi vorba de o simpla eroare umana: nu-si amintesc numele celui/celei care s-a ocupat de o componenta a proiectului.
sursa:manager.ro